donderdag 12 februari 2009

Richard Avedons veelzijdigheid siert het Foam drie maanden lang


Dovima with elephants, evening dress by Dior, Cirque D'Hiver, Paris, August 1955. © 2009 The Richard Avedon Foundation.

Een olifant met daaromheen een vrouw en haar sleep gedrapeerd is de reflectie die opdoemt door terug te denken aan een van de eerste werken van Avedon. Echter, de vrouw is helemaal niet gedrapeerd, maar is wel zo elegant en dynamisch vastgelegd door de fotograaf die al vanaf zijn beginjaren veel heeft geëxperimenteerd met dynamische, buiten de lijnen en revolutionaire gedachten. Het Foam huisvest de Europese/Amerikaanse tour van het retrospectief van de in 2004 overleden fotograaf Richard Avedon.

Mode
Geboren in 1923 in New York, besloot Avedon op jonge leeftijd vlak na de oorlog te verhuizen naar Parijs. Het Parijs dat toen nog vol met brokken oorlogswonden open lag. Niet veel later zou Avedon daar grote korrels met zout in gooien en de gehele modewereld op zijn kop zetten. Poseerden modellen voorheen stijf als kapstokken waar kleding aan hing, nu mocht het model van Avedon buiten de gebaande paden treden en het typische na- oorlogse positivisme uitstralen. De vrijheid die de foto's uitstralen waren voornamelijk zo te zien doordat Avedon in plaats van kunstlicht voor buitenlicht koos. Werkend voor Harpers Bazaar en ontdekt door Alexej Brodovitsj begon Richard Avedon zijn carrière als een opmerkelijke en revolutionaire fotograaf.

Portret
Een paar jaar later kreeg Avedon de kans in opdracht foto's van de uitvinder van glamour, Marilyn Monroe, te maken. The prince and the showgirl (1957) was een fotoshoot waarop Marilyn Monroe veel te laat arriveerde en na make up, haar en champagne begon ze uitbundig te poseren zoals we alleen Marilyn Monroe kennen. Na de fotoshoot was Monroe doodop en ging stil in een hoekje zitten. Een uitgeblust gezicht liet ons zien wat we niet van haar gewend waren, een menselijke touch! Ze was moe! Avedon maakte een foto van haar in deze positie zonder tegenstribbelen van Monroe herself.
Het geeft aan dat Avedon niet op zoek is naar cliché beelden, maar juist naar de andere kant van het verhaal kijkt.


Marilyn Monroe, actor, New York City, May 6, 1957. © 2009 The Richard Avedon Foundation.

Andy Warhol en The Factory
Deze op groot formaat bijna panoramische foto geeft op een licht-geportretteerde wijze de personen van Andy Warhol en The Factory weer. De maatschappelijke en artistieke revolutionaire avant-garde kunstbeweging gevuld met beeldend kunstenaars, regisseurs, acteurs en artiesten wordt per persoon anders uitgelicht in deze scène. Verschillende soorten gezichtsuitdrukkingen zijn te zien per persoon; verveling, vreugde of verdriet.
Het duurde weken alvorens Avedon het resultaat op film en papier had, maar het overweldigende 9.90 meter lange en 3.30 meter brede werk is die moeite meer dan waard.


Andy Warhol and the Factory, 1969. Foto: Sarah Berckenkamp

Vader
Avedon had zijn gehele leven een haat-liefde verhouding met zijn vader, die hem graag naar de universiteit zou zien gaan, in plaats van zich te storten in de fotografie. De laatste levensjaren heeft Avedon zijn vader vastgelegd op foto en hiermee zijn vader voor iedereen vereeuwigd.

The Family
De machtselite van de Verenigde Staten, wat is dat? Alleen de politici of ook anderen? In deze objectieve fotoserie (Avedon wilde zijn eigen mening over hen zo min mogelijk laten doorschemeren) zijn staatshoofden, vakbondsleiders, bankiers en mediamagnaten te zien. De serie werd in 1976 gepubliceerd in een speciaal nummer in the Rolling Stone.

In the America West
De tentoonstelling wordt afgesloten met het minder zoetsappige In the America West, een fotoserie dat oorspronkelijk in opdracht van het Amon Carter Museum in Texas was gemaakt om de gouden tijden weer te geven die toen in het westen van de Verenigde Staten gaande leken te zijn. Avedon besloot echter de andere kant op te gaan, waarin het duidelijk is dat het leven voor de arbeider toch niet zo plezierig is zoals het door de media en de politiek werd gepresenteerd. De portretten zijn confronterend maar heel goed leesbaar. Het is een kroon op het werk van deze veelzijdige fotograaf.


Richard Avedon, self-portrait, Photographer Provo, Utah, Au. © 2009 The Richard Avedon Foundation.

Alle zalen van het Foam zijn drie maanden bezet door de tentoonstelling, mis deze tentoonstelling niet!

Geschreven door Sarah Berckenkamp.

Photographs 1946 - 2004 Richard Avedon is van 13 februari t/m 13 mei te zien in Foam_Fotografiemuseum Amsterdam.

Open dagelijks van 10-18 uur, do/vr van 10-21 uur.
Entree €7,50 / www.foam.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten