zondag 2 augustus 2009

Een sprong in het diepe web 2.0



Na een flinke survivaltocht door de jungles van het Foam_Fotografiemuseum café hebben Aynouk Tan (modejournalist), Anneke Beerkens (cultureel antropoloog) en ik een rustpunt gevonden om te bespreken wat de tentoonstelling van Garance Doré (Foam_Fashion blog) betekent in de tentoonstellingswereld, maar voornamelijk in de modewereld.

De vraag die ik al eerder in dit blog stelde: Wat is er eerder: de kip of het ei? En dan in die zin de fashionblogger, of de mensen die gefotografeerd (iconen) worden? De uitkomst van mode icoon Aynouk Tan is dat het in eerste instantie begint bij de fashionblogger, waarop Anneke Beerkens wel terug zegt dat het na verloop van tijd echt een wisselwerking is. Een interessant dialoog tussen twee echte modekenners met beiden een compleet andere achtergrond.

Straatportret
Uiteraard komt het initiatief ‘fashionblog’ in eerste instantie vanuit de fashionblogger. Maar wie houdt wie in leven? Kijkend naar de tentoonstelling herkent Anneke Beerkens icoon Maikel Piqué. Een muze voor haar, zeker omdat hij haar erg doet denken aan de Japanse jongens/mannen die zij heeft onderzocht voor haar studies naar Japanse mode en lifestyle. Hij was aanwezig tijdens de lezing en herkende Garance Doré en haar assistent later die week in de Utrechtsestraat, waarna hij de assistent wenkte en daarna werd gefotografeerd door Garance. Volgens Anneke weet Garance niet of hij haar herkende, hij deed zich voor als een bekende van de assistent, maar ondertussen is hier precies geschetst wat er eerder al veronderstelt werd; de interessante wisselwerking van de ontdekking tussen icoon en fotograaf.


Maikel Piqué. Foto: Garance Doré, 2009.

Ontwerpers en fashionblogs
Ditzelfde verhaal is te herleiden uit wat Aynouk Tan ons verteld over de fashionblogger Bryan Boy. Ontwerper Marc Jacobs kijkt naar de toekomst en stuurt hem goodies op om daar uiteraard over te schrijven. Aynouk gelooft dat in de toekomst mode ontwerpers wel degelijk een invloed zullen blijven hebben op de mode, door ook het straatbeeld te beïnvloeden naar het voorbeeld van Marc Jacobs.

Modebladen en fashionblogs

Daarbij hoort ook de veronderstelling dat ze het allebei eens zijn over het feit dat modebladen zullen blijven voortbestaan. Maar Aynouk denkt bijvoorbeeld dat er wel een andere invulling aan de straatrubriek van modebladen kan worden toegevoegd. Internet gaat sneller, het is actueler en is daardoor voor meer mensen een interessantere bron dan bijvoorbeeld de modebladen. Maar omdat de modebladen toch een bepaalde kwaliteit en authenticiteit met zich meedragen, dat bij internet niet altijd het geval is, kan er op inhoudelijk gebied wel een inhoudelijk interessante invulling aan worden gegeven.

Mode in video
Anna Wintour, hoofdredacteur van Vogue Amerika is te zien in de film The September Issue, vanaf 17 september te zien in de Nederlandse bioscopen. Zij is ook een icoon op zichzelf als hoofdredacteur en zal in de film op de voet worden gevolgd door de hele modewereld. Aynouk Tan gelooft dat video een volgende stap in fashionblogs is, zoals gedaan wordt door Yvan Rodic van Facehunter. Hij heeft in diverse steden van de wereld inmiddels een modetestimonial vastgelegd, waarin bijvoorbeeld ook Garance Doré in onderstaand filmpje wordt geïnterviewd:

Paris part 1 from The Facehunter Show.

Iconen en fashionblogs

Anneke Beerkens heeft in haar lezing in het Foam benadrukt alles vanuit een antropologisch perspectief te bekijken, zij kijkt naar de betekenis van mode en rituelen hieromheen voor bepaalde groepen, doet mee in hun dagelijkse leven en probeert zoveel mogelijk één van hen te worden. Garance Doré is minder op zoek naar iconen, maar koppelt zich aan de identiteit van de mensen die zij fotografeert en sluit op basis daarvan vriendschappen. Maar is deze vriendschap nog wel puur? Garance is zeer populair in de wereld van de modeliefhebbers. Zijn deze modeliefhebbers niet uit op iets compleet anders, willen zij misschien niet meer dan vriendschap? Deze enigszins naïviteit siert de blogs van Garance wel.

Iconen in Amsterdam

De ultieme stijliconen in Amsterdam zijn volgens mode goeroe Aynouk Tan Sonny Groo en Jean Paul Paula, twee jongemannen met een zeer excentrieke stijl op modegebied. Zij verwondert zich over wat de jongens drijft. Zij zijn 24 uur per dag bezig met het eigen merk dat zij dragen. Dit uit zich in mode, maar ook in online netwerken, het subtiel bezoeken van de juiste feestjes, het zeer precies uitzoeken van informatie en ze weten ook precies wat ze tegen wie moeten zeggen. Aynouk is zelf ook een stijl icoon maar kan zich niet met hen identificeren op deze schaal. Zij gaan veel verder, zij vermarkten zich. Iets waarmee zij zijn opgegroeid in de jaren ’90. De enorme marketing campagnes rond merken zoals Nike, Gucci, Prada etc. heeft zich doorgetrokken in hun gehele levensstijl. Wat zijn hun menselijke factoren en wat voor vrienden hebben zij? In het boek Generatie Einstein, geschreven door Jeroen Boschma, staat beschreven waar deze generatie qua reclame aan bloot is gesteld en hoe zij daar mogelijk mee om gaan.


Jean Paul Paula en Sonny Groo.

Naar Japans voorbeeld

Akira, de jongeman die Anneke Beerkens heeft gevolgd in haar studies zegt ook geen vrienden in de stam te hebben, maar slechts buiten de stam die zich om hem heen heeft gevormd. De mensen uit de stam willen teveel van de iconen en kunnen daardoor geen vriendschap sluiten, in verband met het positieverschil.
Garance Doré is echter wel op zoek naar vriendschap middels haar medium, een interessant gegeven, omdat zij ook een icoon is, maar daar wellicht wel mee om kan gaan, of juist mee om wil gaan. En daarbij misschien haar vrienden dusdanig selecteert dat ze precies weet wat ze er aan heeft. Anneke Beerkens zegt ook dat iconen worden gevormd door hun onaantastbaarheid. Sonny Groo en Jean Paul Paula hebben zich zodanig een levensstijl toegeëigend dat het afstandelijk perfect lijkt. Zij zijn de pure fashion from within en injecteren zichzelf constant met deze stijl en zullen daarnaar blijven leven.

Mode en serieus genomen worden
Anneke Beerkens en Aynouk Tan zijn in de veronderstelling dat in Nederland wel degelijk begrip voor mode is, maar dat het niet geheel serieus genomen wordt. Maar Anneke Beerkens is bijvoorbeeld niet voor niks docent aan de UVA en Aynouk Tan werkt voor het welbekende NRC weekblad. Beiden hebben een boodschap naar de wereld en zien het als een uitdaging om de abstracte mode te vertalen naar het straatbeeld van Nederland.

Zij zijn het er beiden over eens dat dit mede middels fashionblogs tot uiting kan komen, maar ook bijvoorbeeld door modebladen, de ontwerpers zelf en modefeesten. Dit kan alleen maar tot stand komen als al deze media met elkaar communiceren en de toon van web 2.0 net zo goed zetten als zij voor de mode al doen.

Wie is?
Anneke Beerkens (1980) is cultureel antropoloog gespecialiseerd in Japanse jeugdcultuur, lifestyle en mode. Momenteel werkt Beerkens aan de UvA als docent en geeft zij lezingen aan het AMFI (Amsterdam Fashion Institute). Ook schrijft zij een boek over haar veldwerk in Japan en in september publiceert zij een artikel over haar werk in het mode-tijdschrift Journal de Nimes.


Anneke Beerkens (uiterst rechts) in gesprek met Akira (links). Foto: Anneke Beerkens.


Aynouk Tan (1982) is winnaar van de Dutch Fashion Icon Award 2008 en is modejournalist voor het NRC weekblad. Zij begeeft zich midden in de modekring van Amsterdam en heeft voor de n8 ook meegeholpen tijdens de nachtsalon in het Van Gogh Museum in mei 2009.


Aynouk Tan. Foto: Joris Bruring@TeamPeterStigter.

Geschreven door: Sarah Berckenkamp

Geen opmerkingen:

Een reactie posten